Begrepsoversikt
Oppdatert 3. november 2025 av frodef@dialognorge.no
Forståelse av funksjonalitet og integrasjoner i CRM
Når man vurderer et CRM-system, er det viktig å forstå hvordan systemet fungerer i samspill med andre løsninger. Et sentralt tema er integrasjoner – altså hvordan data sendes eller “pushes” mellom CRM og andre systemer. Man bør avklare hvilke oppgaver CRM-systemet løser, og hvilke oppgaver som ligger hos organisasjonen selv, samt hvilken grad av funksjonalitet og fleksibilitet som finnes i løsningen.
Andre relevante områder er self-service-funksjoner og marketing automation, som også kan variere mye mellom systemene når det gjelder både muligheter og tilpasningsgrad.
For organisasjonen er det avgjørende å definere egne behov, både nå og i fremtiden. Begrenset kompetanse og ressurser internt kan være en utfordring, og for å utnytte et CRM fullt ut trengs både kompetanse og en tydelig plan for videre utvikling. Det samme gjelder for områder som segmentering, seleksjon og analyse.