Spørsmålsbatteri
Oppdatert 3. november 2025 av frodef@dialognorge.no
Kostnadsvurdering og budsjettering
- Hvilke faktorer var viktigst for dere da dere vurderte totalkostnad ved innføring eller bytte av CRM?
- Hvordan beregnet dere engangs- (innkjøps) og driftskostnader, både interne og eksterne?
- I hvilken grad har det nye systemet spart dere tid, og hvilke prosesser har blitt mer effektive?
Intern kompetanse og kapasitet
- Hvilke behov hadde dere for kompetanse og kapasitet underveis i valg av CRM-prosjekt?
- Hvilken kompetanse behøvde dere for å gjennomføre en effektiv kjøpsprosess?
- Hvem internt hadde hovedansvar, og hvem ellers var med (prosjektleder, IT, økonomi osv.)?
- Hvordan ble ansvaret fordelt?
- Hvilken rolle spilte fundraisingansvarlig i prosessen? I hvilken grad fikk fundraisingavdelingen gjennomslag for sine krav?
- Opplevde dere at bruk av tekniske begreper skapte misforståelser med leverandøren? Hvis ja, hva ble misforstått og hvilke konsekvenser fikk det? (API, TCO, KPI, migrering m.m)
- Hvilken opplæring eller støtte fikk dere under implementeringen? I hvilken grad var dette tilfredsstillende, og hva eventuelt manglet?
- Hva kunne vært gjort annerledes? (For eksempel: ble det satt av nok tid, stilt nok spørsmål, innhentet erfaringer fra andre, forstått alle begreper?)
Integrasjon og tekniske koblinger
- Integrerte dere CRM med noen av følgende systemer? (aktuelle integrasjoner Andreas har gitt oss en liste)
- Hvilke systemer var viktigst å integrere med CRM? (Organisasjonen lister opp selv)
- Hvordan fungerte hver enkelt integrasjon? Var det full eller delvis integrasjon?
- Støtte dere på spesifikke problemer med integrasjoner, og hvordan ble de løst?
- Fikk dere korrekt informasjon på forhånd om integrasjonene var fullstendige eller delvise (manuell overføring)?
- I hvilken grad kunne leverandøren dokumentere systemkrav og API-støtte?
- (Er dette for teknisk spørsmål Frode/Wim/Christer?)
Nøkkeltall, rapportering og styring
- Hvilke rapporter og nøkkeltall (KPIer) var viktigst for dere i vurderingen av CRM?
- Hvordan håndterte dere utfordringer knyttet til manglende rapporteringsmuligheter?
- I hvilken grad opplevde dere at CRM-løsningen støttet strategiske beslutninger (inntekter, aktivitet, medlemsvekst osv.)?
- I hvilken grad støtter CRM-løsningen organisasjonens vekstplaner (for de neste 5–10 år)?
Personvern og datasikkerhet
- I hvilken grad tar CRM-løsningen hensyn til datasikkerhet?
- Hvis i liten grad, kan dere utdype hva som eventuelt manglet?
- Hvilke rutiner eller krav stilte dere til sikkerhet, tilgangsstyring og backup fra leverandørens side?
Leverandørdialog og beslutningsprosess
- Hvordan innhentet dere informasjon om aktuelle leverandører og systemtyper?
- Hvordan vurderte dere leverandørenes evne til å forstå deres behov og organisasjonstype?
- Hvordan brukte dere demonstrasjoner eller tester (proof of concept, demo, pilot) i beslutningsprosessen?
Risiko, implementering og gevinstrealisering
- Hvordan vurderte dere risiko og usikkerhet under implementering (for eksempel datatap, forsinkelser, inntektsbortfall)?
- Hvordan sikret dere at gevinster faktisk ble fulgt opp etter "go-live" (rapportering, opplæring, kontinuitet)?
- I hvilken grad har dere oppnådd den forventede effekten/besparelsen fra investeringen i CRM-løsningen?
Erfaringer, læring og anbefalinger
- Hva var den største utfordringen på hvert område (kostnad, kompetanse, integrasjon, rapportering, kjøpsprosess)?
- a) Kostnader – hvorfor og hvordan?
- b) Kompetanse – hvorfor og hvordan?
- c) Integrasjon – hvorfor og hvordan?
- d) Rapportering – hvorfor og hvordan?
- e) Kjøpsprosess – hvorfor og hvordan?
- Hvilke tiltak fungerte best for å håndtere disse utfordringene?
- Hva ville dere gjort annerledes dersom dere skulle startet prosessen på nytt?
- Hvilke råd vil dere gi til andre organisasjoner som skal starte CRM-prosess?